13 Eylül 2011 Salı

Kış Hazırlıkları Menemen Harcı ve Rende Domateslerim

 Geçen haftadan beri mutfakta en çok haşır neşir olduğum sebze domates. Elimden 40 kilodan fazla domates geçti bir haftada. Bayılıyorum kış için böyle karınca misali hazırlıklar yapmaya. Bizim eve Ekim' den Mayıs ayına kadar hiç domates girmiyor. Kışın yenilen domatesin zaten ne lezzeti var ne de faydası. Mümkün olduğu kadar da salça kullanmamaya çalışıyorum. Böyle olunca da bu aylarda bol bol domates mesaisi gerekiyor. Zahmetsiz keyif olmuyor...

 Geçtiğimiz haftaya küçük beyimizin kahvaltıda en sevdiği şeylerden biri olan menemen için harç hazırlayarak başladım. Bunu duyan birçok kişi de nasıl yaptığımı sorup tarif istedi benden. Ben de demek ki bilmeyen çok kişi var diye blogda bunu paylaşayım istedim. Elbette bu konuda otorite değilim, öyle bir iddiam da yok. Amaç sadece fikir paylaşımı. Dileyenler domatesler tezgahlardan eksilmeden birkaç kavanoz da olsa yapıp denesin bence. Ben geçen hafta sadece 4 kavanoz kadar yaptım, önümüzdeki hafta biraz daha yapmam gerek. Kışın mis kokulu menemen yemek için kolları sıvayın.

Menemen Harcı İçin Malzemeler ( 4 kavanoz için )
4 kg domates
1/2 biber
1 baş sarımsak
zeytinyağı

Yapılışı:
1. Biberleri yıkayıp temizleyip ufak ufak kesin ve zeytinyağında soteleyin.
2. Domatesleri yıkayıp kabuklarını soyup küp küp doğrayın ve sotelenen biberlere ekleyin
3. Domatesli harcınız pişerken sarımsakları da doğrayıp ekleyin.
4. Yaklaşık 1/2 saat piştikten sonra sıcak sıcak kavanozlara doldurup kapağını sıkıca kapatıp kavanozları ters çevirin.
5. Soğuduktan sonra kavanozları kışın kullanmak üzere kaldırabilirsiniz.

Not: Kimileri kavanozları 1 gece ters bekletiyor bildiğim kadarıyla. Ben soğuduktan sonra kaldırıyorum ve eğer kapağın ortası hafif içe çökük ise olmuş demektir.
Ben tuzunu menemeni hazırlarken ekliyorum.
Kullanmak istediğiniz zaman sadece kavanozu açıp  tavada az bir süre pişirip yumurtasını ve tuzunu ekleyip menemeni hazırlayabilirsiniz.


Kış için Rende Domateslerim

Kış için menemen harcını ilk defa geçen yıl yapmıştım. Ama yıllardır rende domateslerimi hazırlarım. Kendimi bildim bileli annemle beraber yapardık. Evlendikten sonra bir süre annemden arakladım kavanozlarını. Sonra baktım ki mutfakta mesaim artıyor, yemekle haşır neşir durumum almış başını gidiyor annemi azad ettim. 3 yıldır sadece kendi yaptığım rende domateslerimi tüketiyoruz kışları. Bu inanılmaz bir haz veriyor bana. Yılın bu zamanı geldiğinde kavanozlarım ortaya çıkıp yıkanıp hazırlanıyor, kapakları kötü olanlar yenileriyle değiştiriliyor, pazarlarda uygun fiyata güzel domatesler aranıp bulunuyor ve kollar sıvanıyor. Her yıl azar azar yapardım, tek bir gün içinde yapmak gözümü korkuturdu. Bu sefer tam 33 kilo domatesi sadece 5 saat içinde hazırlayıp bu işin de üstesinden geldim. Boşta kalan kavanozları da önümüzdeki hafta doldurup bu senenin domates faslını sonlandıracağım inşallah. Ekim sonu itibariyle de kısmetse afiyetle yemeye başlayacağız. Bunu da nasıl hazırladığımı kısaca anlatayım. Gerçi artık hemen herkes biliyor ama illa ki bilmeyenler vardır.

Genellikle rende ile yapılıyor bu fakat ben son iki yıldır blender ile yapıyorum. Böylece hem pratik oluyor hem de daha kısa sürede tamamlanıyor. Bir de ben kışlık hazırlarken mümkünse yumurta domates denilen domateslerden kullanıyorum. Bunlar hem daha az sulu olduğu için daha fazla kavanoz  çıkabiliyor hem de daha lezzetli oluyorlar.
 
Malzemeler
Domates ( ihtiyacınız kadar )
Yeteri kadar konserve kavanozu

Yapılışı:
1.Domatesleri yıkayıp temizleyip kenara alın.
2. Büyükçe bir tencereye su doldurup kaynatın. Başka bir büyük tencereyi de ocağa alın.
3. Kaynayan suya domatesleri sığdığı kadar atın ve bir dakika kadar kaynar suda tutup süzgeç yardımıyla alıp soyuk suya atın. Böylece domateslerin kabukları kolayca soyulacak ve kabuklarını kesmekle uğraşmaya gerek kalmayacaktır. ( Dileyen tek tek kabuklarını bıçakla da soyabilir.)
4. Kabuğu soyulan domateslerin ortasındaki çöpü temizleyip büyükçe parçalara ayırıp tencereye alın ve blenderden geçirin.
5. Ocağın altını açıp domatesi kaynatmaya başlayın.Tencerenin üzerinde biriken köpükleri temizleyin.
6. Kaynamaya başladıktan sonra en az 15 dakika kadar pişirin.
7. Ocağın altını kapatmadan sıcakken domatesleri kavanozlara doldurup sıkıca kapağını kapatın ve ters çevirin.
8. Vaktiniz varsa bir gece ya da kavanozlarınız soğuyana kadar bekletin.
9. Ertesi gün kavanozlarınızın kapaklarının iyi kapanıp kapanmadığını kontrol edin ve kışın kullanılmak üzere kaldırın.

Kışın afiyetle yiyebilirsiniz.

Not: Ben bu domates kavanozlarımı kışın her türlü yemekte ve çorbalarda kullanıyorum.
Bu harcı hazırlarken tuz ya da yağ kullanmıyorum.





8 yorum:

xcelis dedi ki...

Aynısının tıpkısından annemde yaptıı =) gerçekten süper oluyor menemen harcı hafif acılı olduğundan sos olarakta tüketiyoruz
Ellerinize sağlık afiyetle tüketin =)

Unknown dedi ki...

bende epey kış hazırlığı yapıp bunlardan zevk alanlardanım senin gibi ellerine sağlık Allah sağlıkla yemeyi nasip etsin

Nigar SARGIN dedi ki...

Bende geçtiğimiz hafta sonu anneciğimle şişe domatesi yaptım=)) Kışa hazırız artık bol domatesli yemekler yaparız inşallah;)Ellerinize sağlık,sevgiyle kalın:)

SULTANLARIN DÜNYASI dedi ki...

ellerine sağlık arkadaşım bende hiç yapmamıştım ama bu sene yeni taşındığım evde komşularım yapınca heveslendim 101 kavonozda bana beraberce yaptık inşallah memnun kalırsam hersene yapıcam nede olsa kışın domateslerin ne tadı nede tuzu var.... yanlız biz kabuklu blandırdan çektik öyle pişirdik

Anne İş'te dedi ki...

Ahhh bayan karınca,ben ağustos böceğiyim hala...

Bana da biraz ilham:)

Hayatın Tatları dedi ki...

Maşallah sana. Ben 20 kiloyu anca 2 günde halledebildim. Afiyet olsun şimdiden

vişnap dedi ki...

Canım vallahi bayıldım özendim .Belki ben de yaparım .Bana her sene arkadaşım yapıp getiriyor .Ama az olunca kıymetli oluyordu.yapmalı da bol bol yemeli.Sizlerde ağız tadı ile afiyetle tüketin Yaseminciğim. Ellerine sağlık canımm

Eda dedi ki...

Tek kelimeyle superrr:)))
Bu hazirliklarin nimetlerinden annem sayesinde faydalaniyorum ;))
Umarim bir gun kendim de yapmaya cesaret ederim
Ellerinize emekerinize saglik ;))))
Agiz tadiyla tuketmeniz dilegiyle ....